Foto

joi, 19 februarie 2015

Can-Can oltenesc...

Amza Pellea s -a născut la Băilești, într-o familie cu cinci copii, tatăl său s-a numit tot Amza Pellea și a fost directorul cooperativei "Munca Noastră" din Băilești în anul 1933. A absolvit cursurile Colegiului Național Carol I din Craiova. Un reprezentant al Promoției de aur a teatrului românesc, Amza Pellea a jucat la Teatrul Național din Craiova, Teatrul Mic, Teatrul Nottara, Teatrul de Comedie și Teatrul Național din București, unde s–a impus ca unul dintre actorii cei mai dotați ai scenei românești. A fost profesor la IATC.
Pe scena craioveană realizează, în perioada stagiaturii de trei ani (1957-1959), nu mai puțin de 14 roluri, între care Jack Worthing (Ce înseamnă să fii onest de Oscar Wilde), Vedernikov (Ani de pribegie de Aleksei Arbuzov), Vladică Ilarion (Tudor din Vladimiri de Mihnea Gheorghiu), Comandantul vasului (Tragedia optimistă de Vsevolod Visnevski), Bepe (Galcevile din Chioggia de Carlo Goldoni), Horatio (Hamlet de Shakespeare), Colonelul Dobre (Ecaterina Teodoroiu de Nicolae Tăutu), Otto Katz (Soldatul Svejk de Jaroslav Hašek), Esteban (Fântâna turmelor de Lope de Vega).
Pe scena Teatrului de Comedie creează alte personaje, printre care Brettschneider (Svejk în al doilea război mondial de Brecht- 1962), Pietro (Umbra de E. Svart- 1963), Manole (Somnoroasa aventură de Teodor Mazilu1964), Subcomisarul (Capul de rățoi de G. Ciprian- 1966), Platonov(Un Hamlet de provincie de Cehov- 1967), Voievodul Basarab (Croitorii cei mari din Valahia de Al. T. Popescu- 1969), Noah (Arca bunei speranțe de I.D. Sîrbu- 1970), Hrisanide (Interesul general de Aurel Baranga- 1972), Hickok (Buffalo Bill și indienii de A. Kopit- 1973),"inginerul" din Nic Nic.
Pe scena Teatrului Național din București dă viață lui Petre Dinoiu (Comoara din deal de Corneliu Marcu- 1977) și lui Vlad Țepeș (A treia țeapă de Marin Sorescu - 1979).
Ultimul rol creat la teatru îl readuce pe scena Teatrului de Comedie, realizând - în regia lui Gheorghe Harag - personajul bătrânului moșier Muromski în Procesul de Suhovo-Kobilin - 1983.
Amza Pellea a interpretat atât personaje istorice (Vladica Hariton din Tudor din Vladimiri de Mihnea Gheorghiu, Voievodul Basarab din Croitorii cei mari din Valahia de Al. Popescu, rolurile din TudorRăscoalaHaiduciiDaciiColumnaMihai Viteazul), cât și personaje contemporane (Ailincii din Secunda 58 de Dorel Dorian, Manole din Somnoroasa aventură de T.Mazilu), dar și personaje din repertoriul clasic universal (Esteban din Fântâna turmelor de Calderon, Horațiu din Hamlet, Platonov din Un Hamlet de provincie de Cehov).
Rămas probabil în conștiința publicului prin rolul domnitorului din Mihai Viteazul și prin Nea Mărin, reușește în Atunci i-am condamnat pe toți la moarte să atingă ambele personaje. Umilul, și câteodată veselul Ipu recapătă, în finalul filmului, figura dârză și tragică a soldatului țăran din primul război mondial.Între 22 martie 1973 și 24 septembrie 1974 a fost director al Teatrului Național Craiova.A câștigat în 1977 premiul de interpretare masculină, cel mai bun actor, la Festivalul Internațional de Film de la Moscova, pentru rolul său excepțional (Manlache Preda) din filmul Osânda, unde a jucat alături de Gheorghe Dinică și Ernest Maftei, într-o ecranizare de Sergiu Nicolaescu după "Velerim și Veler Doamne" de Victor Ion Popa.
A fost căsătorit timp de 25 de ani din 1958 până la moartea sa în 1983 cu Domnica Mihaela din familia Policrat din Craiova. Este tatăl actriței Oana Pellea.
A decedat în data de 12 decembrie 1983 la București în vârstă de 52 de ani. Este înmormântat la cimitirul Bellu.
Fundația Enciclopedică „Amza Pellea” a realizat un film documentar numit „Douăzeci de ani fără Amza”

                                                                                      Sursa Wikipedia

12 comentarii:

  1. Mi-ar fi placut sa prind acea perioada si sa vad macar o piesa jucata de Amza Pellea. Asta pentru ca imi place mult mai mult teatrul romanesc decat filmul. Nu stiu, teatrul e mult mai viu, are acea profunzime si te implica.

    RăspundețiȘtergere
  2. nu pot sa confirm ceea ce zici, prin prisma faptului ca am cochetat putin si cu teatru ca sa zic asa

    RăspundețiȘtergere
  3. Na ca te emotionasi :) Intr-o piesa de teatru pe viu nu l-am vazut pe Nea Marin, dar in filme era coplesitor. Unul dintre cei mai reprezentativi olteni.

    RăspundețiȘtergere
  4. cum sa nu ma emotionez la un subiect ca acesta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma vericule, iote dovada ca si-m Blogspot se pot urmari comentariile :)

      Ștergere
    2. se pot, se pot dar numai cu refresh...

      Ștergere
  5. Nu stiu la ce zici tu refresh, important este ca merge :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Daca nu exista "Nea' Marin" nu exista nici ... Suca... nopotu' lu' nea' Marin ... unul din personajele folosite de mine in competitia Superblog ;) :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Aoleu muică, dădui peste olteni și mă oltenizară și pe mine ca să vezi! Oricum, sunt puțini străini în acest oraș care au devenit mai olteni decât oltenii. A fi oltean, înseamnă o stare, să trăiești intens aproape toate emoțiile și mai presus de asta, cred că a fi oltean, înseamnă să fi mândru de această stare de spirit, nu de realizări, care oricum preced starea :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Au trecut 33 de ani de cand s-a dus dintre noi, dar spiritul sau e inca viu printre noi si mie imi lipseste cel mai mult in programul de Revelion Nea Marin cu povestile sale despre Veta, Suca si alte rubedenii.

    RăspundețiȘtergere